Szkolenie dla kadr informacji turystycznej
Jak co roku jesienią zaprosiliśmy przedstawicieli wszystkich punktów informacji turystycznej w Wielkopolsce na szkolenie, którego celem jest podnoszenie kwalifikacji i jeszcze większa profesjonalizacja obsługi turystów odwiedzających nasz region. Tym razem tematem głównym była obsługa turysty zagranicznego, a konkretnie z rynku niemieckiego i czeskiego – poznanie jego preferencji, oczekiwań ale i potencjalnych nieporozumień. Szkolenie miało miejsce w Śremie, w nowym gmachu Muzeum Śremskiego.
Coroczne szkolenia dla kadr informacji turystycznej są organizowane dzięki współpracy WOT oraz Polskiej Organizacji Turystycznej, która dofinansowała całe przedsięwzięcie. Budowanie spójnego i wydajnego systemu IT jest jednym z priorytetów POT, jak również niezmiernie ważnym obszarem współpracy z regionami. Również dla nas jest niezwykle ważne, aby osoby, które często są nie tylko pierwszym kontaktem turysty z Wielkopolską, ale również jego twarzą, były jak najlepiej przygotowane do tej roli. Ogółem w szkoleniu wzięło udział 25 osób.
Wybór tematu szkolenia był podyktowany tym, jakie rynki uznaliśmy za priorytetowe w najbliższych latach. Niemcy to od lat główna grupa turystów zagranicznych w Wielkopolsce i nic nie wskazuje, aby miało się to w najbliższym czasie zmienić. Z kolei Czesi to zjawisko nowe, ale ich obecność wyraźnie zaznaczyła się zarówno w statystykach, jak i w subiektywnym odbiorze tak pracowników IT, jak i hotelarzy czy przewodników. Zainteresowanie Polską jest ogromne. Dominującą atrakcją jest wciąż Bałtyk, jednak coraz więcej osób decyduje się na zwiedzanie atrakcji po drodze, a wraz z rozwojem infrastruktury do obsługi camperów możemy spodziewać się napływu turystów sfokusowanych na jeziorach czy szlakach rowerowych. Do roli prelegentów zaprosiliśmy parę ekspertów, doskonale znających nie tylko rynek, ale też bezpośrednio obcujących z turystami czeskimi i niemieckimi. Szkolenie na temat rynku niemieckiego poprowadziła przewodniczka miejska i pilotka, specjalizująca się w obsłudze grup niemieckich – Katarzyna Tymek, natomiast o rynku czeskim opowiedział Filip Witkowski, na co dzień pracujący w Specjalista ds. polskiego rynku w Visit Ostrava (Kraj morawsko-śląski).
Integralnym elementem każdego organizowanego przez nas szkolenia jest zawsze wizyta studyjna. Tym razem rozpoczęliśmy od zwiedzenia Muzeum Śremskiego, zarówno nowoczesnej ekspozycji poświęconej sztuce Jana Berdyszaka, jak i części opowiadającej o dziejach miasta i regionu. Kontynuacją był spacer po mieście – wzdłuż nadwarciańskiej promenady do centrum miasta.