Kajko i Kokosz na Szlaku Piastowskim: podsumowanie kampanii
Sezon turystyczny 2023 pomału dobiega końca, zatem możemy już częściowo podsumować naszą kampanię reklamową z udziałem pary kultowych bohaterów polskiego komiksu – Kajka i Kokosza, którą od początku tego roku prowadzimy na Szlaku Piastowskim. Choć z pełną mocą kampania ruszyła już na długo przed początkiem wakacji, to jednak okres od czerwca do końca września – a więc w szczycie sezonu – był czasem, kiedy w 100% skoncentrowaliśmy nasze wysiłki na promocji najstarszego szlaku turystyki kulturowej w Polsce.
Kiedy na początku czerwca podczas inauguracyjnej konferencji prasowej z udziałem marszałka Jacka Bogusławskiego oraz Pauliny Christy – wnuczki i spadkobierczyni dorobku twórcy Kajak i Kokosza informowaliśmy o pozyskaniu licencji na wykorzystanie wizerunku postaci z legendarnego już komiksu wiedzieliśmy, że przed nami pracowity, ale z pewnością niezwykle barwny okres. Okazało się jednak, że popularność Kajka i Kokosza oraz zainteresowanie naszymi działaniami przerosły znacznie nasze oczekiwania.
Kajko i Kokosz wśród nas
Co chyba najbardziej zaskoczyło uczestników wspomnianej konferencji, to pojawienie się Kajka i Kokosza we własnej osobie. Wykonane na nasze zlecenie wysokiej jakości kostiumy dla animatorów okazały się strzałem w dziesiątkę. Możliwości ich wykorzystania wykraczają znacznie poza tradycyjną animację podczas wydarzeń plenerowych, ale pozwala na tworzenie zupełnie nowych treści na potrzeby promocji w sieci i w mediach tradycyjnych, przygotowanie akcji ambientowych, czy wreszcie tak jak w tym przypadku dodanie atrakcyjnego elementu podczas konferencji prasowych, czy spotkań branżowych.
W przeciągu czterech kolejnych miesięcy nasi animatorzy, przebrani za Kajka i Kokosza wzięli udział łącznie w kilkunastu wydarzeniach, festynach i eventach plenerowych, niosąc radość zarówno najmłodszym, jak i całkiem doświadczonym fanom komiksu:
- Piknik nad Odrą, Szczecin 13-14 maja
- Piknik na fest, Poznań 6 czerwca
- Antidotum Airshow Leszno, 16-17 czerwca
- Jubileusz urodzin Janusza Christy w Gdańsku, 22 lipca
- Wystrzałowe Pyzdry, 22 lipca
- Tour de Pologne w Murowanej Goślinie, 29 lipca
- Koronacja Królewska w Gnieźnie, 30 lipca
- Parada Parowozów w Wolsztynie, 19 sierpnia
- Turniej Wojów w Grzybowie, 20 sierpnia
- Bieg Kazimierzowski w Pyzdrach, 26 sierpnia
- Otwarcie Bram w Rokosowie, 9 września
- Piła na skrzyżowaniu kultur i pokoleń, 16 września
- Dymarki Miedzichowskie, 17 września
- Wielkopolskie Obchody Światowego Dnia Turystyki, Pyzdry 22 września
- Festyn Rzemiosł w Nowym Tomyślu, 24 września
- Zakończenie sezonu turystycznego przy baszcie Dorotce w Kaliszu, 30 września
W najbliższym czasie Kajka i Kokosza będzie można spotkać podczas Targów Tour Salon, w dniach 27-29 października, na Międzynarodowych Targach Poznańskich, podczas Dziadów w Grodzie w Gieczu, oraz 11 listopada na imieninach ulicy Święty Marcin w Poznaniu, której jak co roku towarzyszyć będzie barwna parada ulicami miasta.
Reklama outdoor i online
Rdzeniem kampanii, jak przystało na akcję której twarzami są postacie z komiksu, są wszelkiego rodzaju kreacje wizualne. Celem było maksymalne rozproszenie przekazu, tak aby docierać do końcowego odbiorcy możliwie licznymi kanałami. Co więcej, dywersyfikacja zaangażowanych mediów i form przekazu umożliwia oddziaływanie na odbiorców z różnych grup wiekowych i zamieszkujących różne lokalizacje. W tym celu postawiliśmy na reklamę zewnętrzną (kampania OOH z wykorzystaniem city light, city screen i reklamy na pojazdach komunikacji publicznej), obejmującą największe aglomeracje miejskie z regionów sąsiadujących z Wielkopolską: Wrocław, Łódź, Szczecin, Bydgoszcz, Gorzów Wielkopolski, plus oczywiście znacząca obecność w samym Poznaniu – w tym na gigantycznym ekranie LED nad holem wschodnim MTP. Dodatkowo dotarliśmy z tym samym przekazem do mieszkańców wybranych wielkopolskich miast: Piły, Gniezna, Leszna i Kalisza.
Co zrozumiałe, jeszcze szerszy zasięg miała kampania prowadzona online za pomocą mediów społecznościowych. Kilkadziesiąt wykonanych specjalnie na tę okazję grafik, utrzymanych w stylu klasycznego komiksu, ale przedstawiających obiekty Szlaku Piastowskiego zapewnia materiał do tworzenia treści przez wiele tygodni. Do generowanych przez nasze profile dość znacznych zasięgów organicznych dołożyliśmy wysokonakładową kampanię sponsorowaną. Dodatkowo, wychodząc naprzeciw najnowszym trendom, skupiliśmy się na tworzeniu wideo z udziałem naszych animatorów.
W okresie od 1 czerwca do 30 września wszystkie posty, niezależnie od formatu, publikowane przez nas na portalach należących do Meta (Facebook, Instagram) osiągnęły sumaryczny zasięg 493 tys. osób. Liczba ta obejmuje zarówno zasięgi organiczne, jak i wygenerowane w efekcie odpłatnych kampanii reklamowych. Dodatkowo na TikToku szacowany zasięg wyniósł 137 500.
Telewizja i media tradycyjne
Kajko i Kokosz pojawili się również na antenie telewizji WTK, stając się bohaterami kilku wydań prognozy pogody, która za naszym udziałem zawierała lokowanie produktu jakim jest Szlak Piastowski. Podczas pierwszego nagrania ekipa telewizyjna eksplorowała wszystkie zakamarki Grodu Pobiedziska, strzelając z kuszy, trenując walkę kopią i mieczem. Przy drugiej realizacji zagościliśmy w Kaliszu, kręcąc przed i wewnątrz Baszty Dorotki. Każdy z dni zdjęciowych przełożył się na 12 emisji prognozy pogody, co zapewniło rozłożoną w czasie ekspozycję widzów na nasz przekaz i pozwoliło objąć zarówno prime time, jak i pasma przedpołudniowe, gromadzące inne audytorium.
Media tradycyjne to również prasa drukowana. W ramach kampanii promocyjnej reklamy (w formacie 1/1 strony) zostały opublikowane w kilku ogólnopolskich i regionalnych tytułach: Świat Kobiety (7/2023), Świat Wiedzy (7/2023), Wiedza i Życiu (7/2023), Wiadomości Turystyczne (7/2023), magazyn Świat Podróże Kultura (nr 69/2023) oraz Sukces po poznańsku (6/2023).
Jako drugoplanowi, acz zarazem szalenie atrakcyjni wizualnie bohaterowie, Kajko i Kokosz pojawiają się również regularnie we wszelkich relacjach z imprez, w których braliśmy udział. Co więcej, o realizowanej przez nas kampanii wspomniały m.in. Radio Poznań, Radio Emaus, Głos Wielkopolski.
Współpraca influencerska
Chcąc zainteresować tematem Szlaku Piastowskiego, a szczególnie faktem, że od tego roku spotkać można na nim Kajka i Kokosza, przedstawicieli polskiej blogosfery, zorganizowaliśmy akcję wysyłki do kilkudziesięciu uznanych twórców internetowych paczek, zawierających unikatowe gadżety. W przesyłce znalazły się kubek, koszulka, ceramiczna podkładka pod kubek plus oczywiście pokaźny zestaw materiałów promocyjnych związanych ze Szlakiem.
Reakcje na akcje były jednoznacznie pozytywne i zaowocowały niezliczonymi relacjami, wideo i wpisami. Od klasycznego unboxing, przez pogłębione wejście w temat Szlaku Piastowskiego, po nieco sentymentalne wspomnienia związane z klasycznymi polskimi komiksami. Każda z tych reakcji to oczywiście potężna ekspozycja marki Szlaku Piastowskiego i pozytywny PR wokół całej naszej kampanii.
Seria wydawnicza
Żadna kampania z wykorzystaniem komiksowych postaci nie byłaby pełna, gdyby bohaterowie ci nie pojawili się w formie drukowanej. Dzięki naszej współpracy z doświadczonym rysownikiem, na co dzień zaangażowanym w redakcję komiksów na bazie spuścizny Janusza Christy, powstała wyjątkowa książeczka dla dzieci. Na jej kartach Kajko i Kokosz, często w towarzystwie innych postaci z uniwersum Christy przemierzają Szlak Piastowski, odkrywając jego najbardziej znane budowle, komentując w żartobliwy sposób napotkane przejawy nowoczesności, czy rozsmakowując się w kuchni wielkopolskiej.
Najmłodszych zainteresuje również wydana przez nas kolorowanka, wykorzystująca te same rysunki co bazowa książeczka, przystosowane jednak do wypełnienia kolorami i w ten angażujący sposób poznawania świata Kajka i Kokosza.
Wydawnictwem premium w tym gronie są natomiast puzzle “Mirmiłowo”, składające się z 1000 elementów, tworzących jedno z najbardziej znanych przedstawień komiksowego grodu. Puzzle są dostępne komercyjnie, w oficjalnym sklepie internetowym, wszystkie pudełka zostały jednak oznakowane logotypami Szlaku Piastowskiego oraz Wielkopolski.