Kampania „PSYjazna Wielkopolska”
[aktualizacja: 12.09.2024]
W związku z coraz silniejszym trendem podróżowania z psami Wielkopolska Organizacja Turystyczna 1 lipca 2024 roku wystartowała z kampanią „PSYjazna Wielkopolska” w ramach, której będą promowane miejsca, które można odwiedzić razem z czworonożnym pupilem. Kampania jest odpowiedzią na potrzeby osób, które lubią zwiedzać, poznawać lokalną historię i kulturę, ale jednocześnie nie mogą lub nie chcą rozstać się ze swoimi psami.
Jest to spora grupa turystów, której potrzeby mogą zostać zaspokojone właśnie w Wielkopolsce. Dotychczas osoby chcące spędzać swój urlop ze zwierzakiem miały do wyboru jedynie spacery na łonie natury (co oczywiście również warto i można robić w naszym regionie) lub pozostawienie psa w hotelu na czas odwiedzin większości atrakcji turystycznych. Umożliwienie im wejścia do obiektu z psem, a także poprzez działania Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej wypromowanie informacji o takich obiektach może przyczynić się do wzrostu ruchu turystycznego w tych miejscach.
Geneza kampanii PSYjazna Wielkopolska
Z naszych obserwacji wynika, że często zdarza się, że świadomi psi opiekunowie, którzy lubią spędzać czas ze swoimi podopiecznymi często rezygnują z wyjazdu, bądź konkretnej lokalizacji jeśli oznacza to, że muszą szukać dla psa dodatkowej opieki. Choć coraz łatwiej jest znaleźć hotele i restauracje do których można przyjechać z psem, wcale nie tak łatwo jest znaleźć atrakcje turystyczne, w których zwierzęta są mile widziane. Decydując się na wyjazd z psem opiekunowie, często nie chcą go zostawiać na kilka godzin samego w hotelu. Po pierwsze wynika to z faktu, że chcą spędzić wspólnie czas wolny, a po drugie nawet jeśli pies jest nauczony zostawania samemu w swoim domu, to już spokojne siedzenie w obcym miejscu przez dłuższy czas może nie być dla niego komfortowe. Również hotele zgadzające się na pobyt psa często zaznaczają, że nie powinien on w pokoju przebywać sam.
Stąd właśnie nasz pomysł, żeby jako Wielkopolska Organizacja Turystyczna pokazać, że jesteśmy regionem, w którym można spędzić weekend czy urlop z psem, nie ograniczając się tylko do spacerów po lasach czy parkach, ale poznać też bogactwo historyczne i kulturalne okolicy. Regionem, w którym opiekun psa nie musi wybierać czy iść na zwiedzanie czy spędzić czas z pupilem.
Wykorzystanie potencjału kulturowego oraz przyrodniczego regionu i przedstawienie go jako dostępnego dla osób podróżujących z psami może przyczynić się do jego częstszych odwiedzin przez turystów, ale także do podroży jego mieszkańców (nie zapominajmy o tym, że wyjazd turystyczny po regionie również może wiązać się z całodniowym pobytem poza domem, a więc znacznie dłużej niż można zostawić psa samego).
Podróże z psami to wciąż nisza, która jednak ma znaczny potencjał wzrostowy, zaspokojenie potrzeb tego nowego typu turystów, może przełożyć się na zwiększenie odwiedzin naszego regionu, jak i również zwiększenie przychodów działających na jego terenie przedsiębiorców z branży turystycznej. Poprzez wspólne działania możemy sprawić, aby wśród tej grupy turystów budzić pozytywne skojarzenia, aby mówiąc: „Weekend z psem w Polsce” myśleli: „W Wielkopolsce!”.
Gdzie w tym wszystkim miejsce dla psa i jego potrzeb?
Oczywiście dla samego psa nie jest ważna architektura danego miejsca, czy jego historia, natomiast jest to doskonała okazja do poznania nowych zapachów, eksploracji nowego otoczenia, stymulacji umysłowej oraz aktywności fizycznej i co najważniejsze pogłębiania relacji z opiekunem. Dla psa nowe bodźce i wyzwania są równie ważne jak dla ludzi. Oczywiście świadomy opiekun musi zadbać o to, aby zwierzak nie był nimi przytłoczony. Właśnie do świadomych psich opiekunów ta kampania jest kierowana, takich, którzy potrafią się odpowiednio psem zająć, przypilnować, ale też docenią nowe możliwości, które otworzą przed nimi wspólne podróże.
Dotychczasowe działania WOT w ramach kampanii
Dostrzegając znaczny potencjał w rozwoju turystyki dostępnej dla osób podróżujących z psami pracownicy WOT-u już w ubiegłym roku zainicjowali pierwsze działania związane z promocją psiolubnych miejsc w naszym regionie. W ramach jednego z wyjazdów studyjnych wspólnie z Oliwią i Łukaszem, a także z Boną i Colą – autorami (i bohaterkami) instagramowego profilu Wędrówki z psem odwiedziliśmy dostępne dla czworonożnych turystów miejsca na Szlaku Piastowskim. Zdjęcia i filmy z wyjazdu ukazywały się przez kolejne sześć tygodni na Instagramie naszych gości oraz naszym, każdorazowo przyczyniając się do wzrostu liczby obserwujących. Wspomniana współpraca zaowocowała również umieszczeniem kilku wielkopolskich atrakcji i hoteli w wydanej wiosną tego roku książce „Wędrówki z psem. 87 psiolubnych miejsc w Polsce”. Jak do tej pory jedynym na rynku przewodniku dla osób podróżujących ze zwierzętami.
Mając na uwadze kreatywność młodego pokolenia zaprosiliśmy do współpracy również studentów kierunku Gospodarka Turystyczna na poznańskim Uniwersytecie Ekonomicznym, co zaowocowało m. in. serią rolek na platformach społecznościowych w zabawny sposób promujących podróżowanie z psami po Wielkopolsce.
Sercem kampanii jest nasza strona internetowa http://wielkopolska.travel/psyjazna/, gdzie na interaktywnej mapie zaznaczone są zebrane przez nas obiekty deklarujące możliwość zwiedzania z psami. Planujemy cały czas ją rozwijać o kolejne propozycje atrakcji, a także w przyszłości dodać informacje o miejscach noclegowych akceptujących psy, tak aby pomóc potencjalnemu turyście zaplanować kompleksowy pobyt w Wielkopolsce.
Na potrzeby działań promocyjnych zrealizowaliśmy profesjonalną sesję zdjęciową wraz z psimi modelami w wybranych atrakcjach Wielkopolski oraz nagraliśmy materiały video. Prężnie działamy również w tym temacie na naszych mediach społecznościowych, rolki prezentujące turystów zwiedzających nasz region wraz ze swoimi czworonożnymi towarzyszami notują spore zasięgi i duże zaangażowanie odbiorców.
Chcąc wykorzystać potencjał naszych członków przed startem kampanii drogą mailową i telefoniczną zbieraliśmy informację na temat dostępności, wciąż jednak można się do nas zgłosić. W takim wypadku prosimy o kontakt pod adresem anna.brykalska[at]wot.org.pl
Edukacja
W ramach kampanii PSYjazna Wielkopolska nie tylko promujemy atrakcje turystyczne, ale również skupiamy się na edukacji oraz propagowaniu dobrych nawyków wśród osób podróżujących z psami. W sierpniu zorganizowaliśmy transmisję na żywo na Instagramie, podczas której omówiliśmy istotne zagadnienia związane z przygotowaniem psa do podróży, a także zapewnieniem mu bezpieczeństwa i wygody podczas jazdy.
Nagranie jest dostępne na naszym Instagramie @wielkopolska.travel i można je obejrzeć w dowolnym czasie. Dla tych, którzy szukają dodatkowych wskazówek, przygotowaliśmy ponadto darmowego e-booka, który podsumowuje wiedzę z live’a i zawiera 4 gotowe plany wycieczek z psem po Wielkopolsce! Można go pobrać z naszej strony internetowej, znajdziecie go w zakładce Wydawnictwa.
Wydźwięk medialny
Już po kilku tygodniach odkąd zaistniała nasza nowa kampania spotkaliśmy się ze sporym zainteresowaniem, nie tylko turystów i mieszkańców Wielkopolski, ale również mediów. Do tej pory rozmawialiśmy między innymi z telewizją WTK, Radiem Poznań, Radiem Emaus i Trójka Polskie Radio. A to z pewnością nie koniec!
Telewizja WTK