European Travel Commission: Monitoring sentymentu dla krajowych i wewnątrzwspólnotowych podróży | raport z ósmej fali badania

Raport European Travel Commission monitoruje nastroje i krótkoterminowe intencje dotyczące podróży krajowych i międzyregionalnych w Europie i jest ósmą falą badań rynkowych zainicjowanych we wrześniu 2020 r. Odpowiedzi są zbierane z 10 europejskich rynków (w tym Polski) w świetle kryzysu związanego z COVID-19.

Podsumowanie 8 fali badań

  • Chęć Europejczyków do podróżowania pozostaje wysoka, a 68% Europejczyków planuje podróżować między lipcem 2021 a styczniem 2022.
  • Szczepionka na COVID-19 jest kluczem do uzdrowienia turystyki: połowa (50%) Europejczyków planuje zarezerwować wycieczkę po zaszczepieniu, a ponad połowa (54%) potwierdza, że szczepionka sprawiła, że byli bardziej optymistyczni i pewni siebie w kwestii podróży.
  • 57% respondentów zdecydowanie zgadza się lub zgadza się, że wprowadzenie unijnego cyfrowego certyfikatu COVID-19 ułatwi planowanie podróży.
  • Planując podróż, Europejczycy pragną przede wszystkim cieszyć się życiem w relaksującym otoczeniu (17%), uciec od rutyny (16%) i spędzić czas z rodziną lub przyjaciółmi (14%).
  • Chęć odbycia podróży rekreacyjnych osiągnęła najwyższy udział spośród wszystkich fal badań w miesiącach letnich (72% osób podróżujących „early-bird”*).
  • 53% Europejczyków planujących podróż w ciągu najbliższych 6 miesięcy zamierza odwiedzić inny kraj europejski – najwyższy poziom od września 2020 roku. 56% podróżujących „early-bird”* skupiło się na okresie lipiec-wrzesień, a 37% planuje podróżować między październikiem 2021 a styczniem 2022.
  • Europejczycy planujący podróże krótkoterminowe mają wspólne preferencje dotyczące spędzenia następnych wakacji – na świeżym powietrzu, czy to nad morzem (plażowanie 23 %, inne aktywności 15%), czy na łonie natury (13%).
  • Jednocześnie coraz więcej respondentów preferuje podróżowanie samochodem (40%), podczas gdy ich preferencje dotyczące podróży lotniczych spadły do najniższego poziomu (46%) od września 2020 r., częściowo ze względu na duże zainteresowanie podróżami krajowymi (35% ) i odwiedzaniem krajów sąsiednich (30%).
  • Co trzeci Europejczyk „gotowy do podróży” planuje podróż na 4–6 nocy, a połowa wyda 500–1500 euro na następne wakacje. Jedna trzecia (34%) wybrała miejsce docelowe, ale nie zrobiła jeszcze rezerwacji, a 29% w pełni zarezerwowało następną podróż.
  • Powoli dostosowując się do życia wraz z COVID-19, odsetek respondentów, którzy zrezygnowali z planowania podróży, spadł do najniższego poziomu (16%).
  • Trzy najważniejsze czynniki zwiększające zaufanie podróżnych do planowania podróży w okresie od października do listopada to przyjęcie szczepionki (37%), testy na COVID-19 przed podróżą (20%) oraz skuteczność miejsc docelowych w radzeniu sobie z pandemią COVID-19 (20%).
  • Najbardziej niepokojące pod względem zdrowia i bezpieczeństwa elementy podróży to podróż lotnicza (17%), transport w miejscu docelowym (15%) oraz żywność i napoje (13%).

    *to respondenci, którzy najprawdopodobniej będą podróżować w ciągu najbliższych 6 miesięcy / mają krótkoterminowe plany podróży

Rekomendacje dla destynacji

  • Silny związek między szczepieniami a pewnością do odbywania podróży nie ustaje. Miejsca docelowe powinny nadal koncentrować się na krajach, które znajdują się na szczycie listy zaszczepionych oraz na grupach wiekowych o wysokim udziale w pełni zaszczepionych konsumentów*.
  • Miejsca docelowe powinny dalej wzmacniać rygorystyczne protokoły BHP i podkreślać ich pozytywne wyniki w ograniczaniu rozprzestrzeniania się COVID-19 w odpowiedzi na poważne obawy podróżnych dotyczące poziomu przypadków COVID-19 w miejscach docelowych i skutecznego radzenia sobie z pandemią.
  • Wraz z rosnącym zainteresowaniem wycieczkami samochodowymi tzw. “road trips” i wakacjami na świeżym powietrzu, miejsca docelowe mogłyby współtworzyć tematyczne międzyregionalne trasy samochodowe w oparciu o zainteresowania odwiedzających, aby pomóc rozproszyć przepływ odwiedzających i zbudować międzyregionalne partnerstwa turystyczne.
  • Odpowiadając na upodobanie Europejczyków do 4-6-dniowych city breaków, miasta mogą promować pogłębione doświadczenia, takie jak lokalne wydarzenia kulturalne, kilkudniowe warsztaty i jednodniowe wycieczki do pobliskich miejsc, aby przyciągnąć na dłuższe pobyty, które skutkują większymi wpływami do budżetu miasta.

    * aktualne dane dotyczące szczepień według kraju i grupy wiekowej można znaleźć na stronie ECDC

Rekomendacje dla branży turystycznej

  • Wykorzystując pozytywne nastroje odnośnie podróżowania wśród Europejczyków, firmy mogą oferować wczesne oferty na czwarty kwartał 2021 r., które koncentrują się na odbiorcach podróżujących samochodem i mają elastyczne warunki rezerwacji.

Badania wśród Polaków (n=500)

Polscy podróżnicy pozostają najbardziej chętni do podróżowania spośród badanych europejskich rynków. Jedna czwarta planuje wyjazdy między październikiem 2021 a styczniem 2022.

Copyright © 2021 European Travel Commission (ETC): www.etc-corporate.org

 

Chęć podróżowania w ciągu najbliższych 6 miesięcy

Czy planujesz odbyć podróż z noclegiem w kraju lub w Europie w ciągu najbliższych 6 miesięcy, zarówno w celach osobistych, jak i zawodowych?
79%          prawdopodobne lub bardzo prawdopodobne
12,8%       mało prawdopodobne lub bardzo mało prawdopodobne

Kiedy Polacy planują podróże?

Kiedy najprawdopodobniej wybierzesz się w następną podróż w swoim kraju lub w Europie?
41,4%     w ciągu miesiąca lub dwóch miesięcy
18%        w ciągu 3-4 miesiący
15,4 %    w tym miesiącu (lipiec 2021)

Gdzie będą podróżować Polacy?

Gdzie planujesz podróżować w ciągu 6 miesięcy?
36,8%     podróż krajowa
49,7 %    do innego europejskiego kraju
9,3%       destynacja poza Europą

 

Dokumenty do pobrania:

(rozpowszechnianie lub powielanie w całości jest dozwolone tylko do użytku własnego lub wewnętrznego)

 

Study on Monitoring Sentiment for Intra-European Travel.
Copyright © 2021 European Travel Commission (ETC): www.etc-corporate.org