Odbudowa rynku turystycznego w Chinach: aktualizacja na 28 kwietnia

Światowa pandemia COVID-19 miała swój początek w Chinach, których gospodarka jako pierwsza padła ofiarą zarówno bezpośrednich skutków epidemii, jak i nałożonych przez rząd ograniczeń. Obecnie Chinom udało się w zdecydowany sposób zredukować liczbę zachorowań i otwierać kolejne działy gospodarki. Przyjmując, że sytuacja w Państwie Środka wyprzedza tą w Europie o około 2-3 miesiące można przyjąć, że stanowi ona pewną wskazówkę na temat dalszego rozwoju wydarzeń na rynku europejskim. Poniżej przedstawiamy podsumowanie najważniejszych informacji z Chin.

Ograniczenia nadal w mocy

Część ograniczeń nałożonych na chińskich przedsiębiorców nadal pozostaje w mocy. Od 24 stycznia zawieszona jest sprzedaż i organizacja imprez turystycznych przez wszystkich touroperatorów, podobnie jak usług łączących przelot i nocleg w hotelu. Nadal obowiązują też ograniczenia w transporcie lotniczym, przy czym zdecydowano się na zwiększenie liczby połączeń z lotniska w Wuchan do 45.

Chiny nadal żyją w cieniu koronawirusa, pomimo coraz szerszego otwarcia gospodarki i uruchamiania pierwszych gałęzi biznesu turystycznego. Nie jest jednak niczym niezwykłym, że otwarte atrakcje i restauracje zostają po kilku dniach na powrót zamknięte w obliczu nowej, lokalnej fali zachorowań. Co więcej, korzystanie ze wszystkich lokali jest możliwe tylko po potwierdzeniu swojego stanu zdrowia za pomocą sankcjonowanej przez rząd aplikacji.

Dynamika pasażerskich połączeń lotniczych

Rynek lotniczy przeżywa głębokie załamanie, którego wpływ będziemy odczuwać jeszcze długo po zażegnaniu pandemii koronawirusa. IATA wskazuje, że niezbędne będą mechanizmy stymulacji transportu lotniczego. Według przeprowadzonej przez IATA ankiety, aż 60% respondentów zamierza przełożyć powrót do korzystania z lotów o 6 miesięcy lub więcej, a 69% deklaruje, że może to ulec dalszej zmianie w przypadku niepewnej sytuacji finansowej.

W momencie, w którym dzienna liczba nowych zakażeń w Chinach osiągnęła wartości mniejsze niż 10 pojawiło się pierwsze ożywienie, a następnie liczba przewozów zatrzymała się na poziomie 40% notowanych przed wybuchem epidemii. Prognozy zakładają, że również w innych krajach ustabilizowanie sytuacji i zniesienie ograniczeń nie przyniesie natychmiastowego odbicia na rynku lotniczym. IATA planuje serię spotkań z przedstawicielami branży i rządów, na których zamierza wnioskować o uruchomienie mechanizmów mających wspomóc lotnictwo pasażerskie. Zagrożonych pozostaje około 25 mln. miejsc pracy na całym świecie.

Wpływ chińskiej turystyki wyjazdowej na światową gospodarkę

W przeciągu ostatnich kilku lat chińska turystyka wyjazdowa stała się jednym z kół zamachowych globalnego ruchu turystycznego, wyprzedzając w liczbie turystów takie kraje jak Niemcy, Japonia czy Wielka Brytania i osiągając w 2017 roku 143 mln osób. Pierwotne prognozy zakładały dalszy wzrost, ale wstrząs spowodowany koronawirusem pozostawia otwarte pytanie, jak będą wyglądały wyjazdy zagraniczne Chińczyków w kolejnej dekadzie.

Wiele wskazuje na to, że pomimo globalnej epidemii trend ten nie powinien ulec większemu załamaniu. Chiny liczą niemal 1,5 miliarda obywateli, z których zaledwie 10% posiada paszporty i bierze udział w światowym ruchu turystycznym. Podróże zagraniczne są dla szybko bogacących się Chińczyków jednym z wyznaczników statusu i sukcesu, zatem można spodziewać się, że pozostaną jednym z priorytetów dla szerokich grup społecznych. Po dużym, ale krótkotrwałym spowolnieniu wywołanym ograniczeniami w przemieszczaniu, ale też czynnikami ekonomicznymi, należy spodziewać się szybkich wzrostów, a znani z odwagi Chińczycy mogą wydatnie przyczynić się do ożywienia ruchu turystycznego na świecie. Jednocześnie należy brać pod uwagę zmianę preferencji chińskich turystów. Wzrośnie znacznie kwestii bezpieczeństwa i higieny. Nasileniu ulegnie także trend indywidualizacji podróży, z pakietami turystycznymi obejmującymi własny transport oraz noclegiem w mniejszych, bardziej kameralnych obiektach.

Otwarcie na turystykę lokalną

Zdaniem wielu ekspertów rok 2020 będzie rokiem turystyki lokalnej i wewnątrzkrajowej i nie inaczej jest w Chinach. W sytuacji gdy nadal obowiązują liczne ograniczenia w przemieszczaniu się i touroperatorzy nie mogą wznowić większości działalności, turystyka lokalna jest naturalną odpowiedzią na potrzeby ludności. Na popularności zyskują mniej znane do tej pory atrakcje, a także ośrodki wypoczynkowe znajdujące się w pobliżu wielkich metropolii.

Nowatorskim podejściem są oferty samodzielnie obsługiwanych wycieczek lokalnych. Pojawiły się pierwsze agencje i biura oferujące aplikacje, pozwalające na indywidualne zwiedzanie atrakcyjnych miejsc, często położonych w obrębie tej samej aglomeracji. Po dwóch miesiącach przymusowej kwarantanny w domach Chińczycy są również spragnieni kontaktu z naturą. Z myślą o nich powstają programy indywidualnego zwiedzania oparte niemal wyłącznie o atrakcje przyrodnicze. Wielu przedsiębiorców upatruje w nich szansy na pierwsze źródło stabilnego dochodu.

Zainteresowanie miejscami spoza pierwszej dziesiątki najpopularniejszych destynacji w Chinach, a przede wszystkim skupienie się na lokalnych wyjazdach w miejsca atrakcyjne przyrodniczo jest prognozowane jako główny trend podczas trwających 5 dni obchodów Święta Pracy, które będzie pierwszym długim weekendem od zniesienia pierwszych ograniczeń. Przewiduje się, że zachowania Chińczyków w jego trakcie będzie jedną z lepszych prognoz przed wakacjami 2020.

 

Źródła:

Travel Link. The coronavirus outbreak: weekly update

Skift. What Role Will Chinese Outbound Tourism Play in Post-Crisis Travel?. https://skift.com/2020/04/21/what-role-will-chinese-outbound-tourism-play-in-post-crisis-travel/

Moodie Davitt Report. IATA warns of slow recovery in consumer confidence post-COVID-19. https://www.moodiedavittreport.com/iata-warns-of-slow-recovery-in-consumer-confidence-post-covid-19

Skift. China’s Travel Players Stepping Out of Coronavirus Crisis With Renewed Local Focus. https://skift.com/2020/04/10/chinas-travel-players-stepping-out-of-coronavirus-crisis-with-renewed-local-focus

Jing Travel. Will ‘Revenge Travel’ Spark a Rebound for China’s Domestic Market? https://jingtravel.com/revenge-travel-spark-rebound-labor-day